تعمیر پمپ وکیوم آبی

 ایرادات احتمالی پمپ وکیوم آبی عبارتند از :

1- خرابی مکانیکال سیل

به صورت صحیح پمپ رو مونتاژ کرده و بعد از شستشو و تمیز کری قطعات پمپ وکیوم، مکانیکال سیل رو از روی شفت درآورده و سیت سیل را نیز از جای آن بیرون کشیده و به صورت صحیح مکانیکال سیل جدید را جایگزین کرده، انواع مکانیکال سیل های مختلفی وجود دارند که عبارتند از : روبین، MG1، KB ،مکانیکال سیل روغن داغ و .....

مکانیکال سیل

 

2- خوردگی پروانه 

در مواقعی گاز های خورنده و یا مایعات خورنده وارد پمپ وکیوم می شود در اثر کارکرد مداوم باعث ایجاد  خوردگی پروانه پمپ وکیوم می شود که این خوردگی باعث افت فشار وکیوم می شود. بهترین پیشنهاد برای محیط های اسیدی استفاده از پروانه با آلیاژ استیل 316L می باشد.

 

3- خوردگی  و سایش شفت و بریدن شفت 

در بسیاری از موارد بر اثر ضعیف بودن شفت پمپ وکیوم و یا خوردگی ناشی از مواد اسیدی و یا بازی باعث خرده شدن و سایش شفت پمپ وکیوم می شود و با مرور زمان با لاغر شدن شفت باعث بریدن  شفت می شود.

از موارد دیگر که باعث بریدن شفت می تواند باشد استارت زدن پمپ بدون تابلو برق و مدار راه انداز ستاره مثلث و یا اینورتر می باشد که در این حالت پمپ از آب تخلیه نشده و بلافاصله موتور استارت زده می شود که باعث بریدن شفت در دراز مدت می گردد.

در تابلو برق برای راه اندازه پمپ وکیوم آبی،روغنی، خشک و.... باید از کلید حرارتی یا بی متال ، کنترل فاز، کنتاکتور استفاده شود که منجر به سوختن موتور سه فاز نشود  و برای موتور های با قدرت بیشتر از 7.5 کیلو وات حتما از مدار ستاره مثلث استفاده کنید در غیر اینصورت باعث بریدن شفت پمپ و آب شدن سیم برق الکتروموتور می شود.

مدار راه اندازی پمپ وکیوم

 

4- خوردگی صفحه دو شیار

5- خورگی  و سوراخ شدن سر سیلندر 

6- خوردگی و  ترکیدن سیلندر

7- ترک پوسته

8- خرابی بلبرینگ

9-شکستن پین

10-خرابی و پاره شدن سوپاپ ها

 برای هر یک از ایرادات موارد بالا تمهیداتی اندیشیده شده است که به ترتیب در ادامه مطالب مورد بررسی قرار می گیرد:

 

 

 

 

 

 

تعمیر پمپ وکیوم روغنی: 


قبل از اقدام به تعمیر پمپ وکیوم روتاری روغنی و باز نمودن قطعات پمپ ابتدا پروانه پشت الکتروموتور پمپ وکیوم روتاری روغنی را را با دست بچرخانید اگر محور پمپ چرخید پمپ وکیومروغنی درگیر مکانیکی نداشته و امکان تست اوایه پمپ خلاء مقدور می باشد به شرط آنکه میزان روغنی که داخل وکیوم پمپ ریخته شده است را چک کرده و در صورت کمبود روغن یا نبود روغن اقدام به اضافه کردن روغن وکیوم نموده و میتوان تست اولیه رو انجام داد.
اگر به هر دلیلی محور پمپ وکیوم حرکت نداشت و اصطلاحا قفل شده بود به هیچ عنوان پمپ وکیوم رو روشن نکنید چرا که به الکترو موتور و پمپ وکیوم آسیب جدی  وارد می شود
برای باز کردن پمپ وکیوم ابتدا الکترو موتور را باز کرده و آن را از وکیوم پمپ روغنی جدا پیاده نموده و سپس اقدام به تخلیه روغن وکیوم پمپ نموده و ابتدا کارتر روغن را باز کرده ، در تصاویر زیر نمونه از پمپ های وکیوم معروف لیبولد، فایفر و وسونگ که برای تعمیر به شرکت پیشتاز پمپ ارسال گردیده اند  باز شدند :

تعمیر پمپ وکیوم  لیبلد

 

پمپ وکیوم فایفر

 

پمپ وکیوم فایفر

 

پمپ وکیوم فایفر

 

پمپ وکیوم روتاری روغنی وسونگ

 

قطعات پمپ خلاء را باز کرده و به دقت مورد بررسی قرار دهید قطعات پمپ وکیوم بیشتر شامل :


روتور:

روتور
 

تیغه های پمپ وکیوم روتاری روغنی در داخل شیار روتور حرکت کرده و روتور با به چرخش درآمدن در داخل سیلندر عمکل مکش و دهش هوا را انجام می دهد. روی روتور جای کاسه نمد، جای بلبرینگ، جای کوپلینگ و در بعضی پمپ های وکیوم ، جای تیغه ای پمپ روغن نیز تعبیه و ماشین کاری شده است و بعد از ماشین کاری توسط سنگ محور صیقل گردیده اند.

 استاتور(سیلندر):

استاتور یا همان سیلندر پورت های ورودی و خروجی در داخل آن تعبیه شده اند و روتور و تیغه ها حرکت دورانی خود را در داخل آن انجام می دهد و داخل سیلندر و سر و ته آن سنگ خورده می باشد 

معمولا سیلندر از چدن ساخته شده است.

سیلندر

سر سیلندر:

اکثر سر سیلندر پمپ های وکیوم روغنی از جنس چدن داکتیل می باشند

سر سیلندر

 

تیغه:

تیغه از جنس الیاف شیشه ، ورق فایبر و یا آلومینیومی ساخته می شود و عمل تیغه جاروب کردن هوای محبوس در سیلندر می باشد که از یک سمت باعث مکش هوا و از سمت دیگر باعث کمپرس هوا به پورت خروجی می شود.

شرکت فنی مهندسی پیشتاز پمپ آمادگی تعمیرات پمپ وکیوم روتاری روغنی با شش ماه گارنتی  را در اسرع وقت انجام می دهد. 

تیغه پمپ وکیوم

کاسه نمد:

کاسه نمد عمل آب بندی هوا و روغن  را انجام می دهد و از فرار هوا و روغن از روی شفت و سر سیلندر جلو گیری می کند و  یکی از دلایل افت فشار وکیوم خرابی کاسه نمد می باشد.

جنس کاسه نمد از NBR و یا وایتون می باشد. نحوه درآوردن و جا زدن کاسه نمد بسیار مهم می باشد، چرا که ایجاد خراش و زدگی هنگام درآوردن کاسه نمد بر روی جای کاسه نمد باعث خرابی و نشت هوا از زیر کاسه نمد جدید می باشد به همین دلیل سعی کنید با احتیاط کاسه نمد رو در بیاورید.

کاسه نمد

اورینگ

اورینگ های پمپ وکیوم هنگام تعمیر پمپ وکیوم اصولا باید تعویض گردند چرا که موقع درآوردن ممکن است روی آن خراش بیافتند و از قبل دچار زدگی و خوردگی شده باشند به همین دلیل موقع باز کردن باید تعویض گردند. معمولا جنس آن NBR ،وایتون و یا سیلیکون می باشند.

 

فیلتر سپراتور روغن:

بخار گیر روغن

فیلتر مکش:

فیلتر پمپ وکیوم

 

گسکت:

 

 

بلبرینگ:

بلبرینگ

کوپلینگ:

 

ساید گلس(روغن نما):

روغن نما

 

سنسور سطح روغن:

سنسور سطح روغن

 

پمپ روغن:

 

 

نمونه پمپ های تعمیر شده توسط مهندسین مکانیک در خدمات فنی مهندسی پیشتاز پمپ:

در فیلم زیر  پمپ وکیوم لیبولد روتاری روغنی برای دستگاه برش لیزر تعمیر گردیده است:

 

 

 

تست پمپ وکیوم تعمیرشده روتاری روغنی چیلر(تعمیر پمپ وکیوم تسمه ای) با گیج عقربه ای و گیج دیجیتال:

 

 

 

تعمیر پمپ

تعمیر و باز سازی انواع پمپ کمپرسور رینگ آبی

تعمیر و باز سازی انواع پکیج های وکیوم پمپ

تعمیر و باز سازی انواع وکیوم پمپ روغنی

تعمیر و باز سازی انواع پمپ وکیوم خشک تیغه گرافیتی

تعمیر و باز سازی انواع پمپ وکیوم رینگ آبی (مایع)  ایرانی و خارجی،تعمیر پمپ وکیوم ایرانی ، تعمیر وکیوم پمپ ایرانی

تعمیر و باز سازی انواع پمپ وکیوم کلاو،تعمیر پمپ وکیوم خارجی ، تعمیر وکیوم پمپ خارجی،تعمیر پمپ وکیوم آبی ، تعمیر وکیوم پمپ آبی،تعمیر پمپ وکیوم روتاری ، تعمیر وکیوم پمپ روتاری

تعمیر و باز سازی انواع بوستر وکیوم یا وکیوم بوستر، تعمیر پمپ وکیوم چدن ، تعمیر وکیوم پمپ چدن،تعمیر پمپ وکیوم رینگ آبی ، تعمیر وکیوم پمپ رینگ آبی 

تعمیر و باز سازی انواع پکیج های وکیوم روغنی

تعمیر و باز سازی انواع پمپ وکیوم اجکتور

تعمیر و باز سازی انواع پروانه، روتور، تیغه وکیوم روغنی و خشک، آبی، 
مرکز تخصصی تعمیرات پمپ های وکیوم در ایران با تست در حضور مشتری و گارانتی
تعمیر پمپ وکیوم ، تعمیر وکیوم پمپ

تعمیر پمپ وکیوم روغنی ، تعمیر وکیوم پمپ روغنی

تعمیر پمپ وکیوم استیل ، تعمیر وکیوم پمپ استیل

تعمیر پمپ وکیوم دیافراگمی ، تعمیر وکیوم پمپ دیافراگمی